307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 19 nov 2018 - 13:39:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2018 - 17:34:27 

Hoi Allemaal,

Ik rij een 307 Break uit 2005 op LPG. Ik heb sinds een paar dagen te maken met een sterke benzinelucht in de auto. Ik heb hier op het forum al de nodige onderwerpen over benzinegeur en dergelijke gevonden. Ik heb begrepen dat meestal een verzadigd of defect absorptievat de boosdoener is, of anders de rubber ring bij de benzinepomp onder de achterbank. Maar toch lijkt er bij mij iets anders aan de hand te zijn. Ik zal even uitleggen hoe het zit:

Ik had 3 dagen geleden de auto in de zon op de parkeerplaats staan bij mijn werk. Er kwam iemand de kantine in om te vragen wiens auto er op benzine reed, want er hing een flinke walm van benzine op de parkeerplaats. Ik dacht toen al gelijk dat het mijn auto wel zou zijn, want toen ik die ochtend/middag (ik werk ploegendiensten) van huis ging rook ik ook al een milde benzinelucht bij mijn auto, die ik echter tijdens en na de 100km rijden naar mijn werk niet meer had waargenomen.

Vanwege de hitte deze dagen, had ik de auto geparkeerd met de raampjes een stukje open. Echter er lag een klein nat plekje op de stenen vlak voor het rechter achterwiel en 1 van de collega's daar zei al gauw dat daar iets benzine lag. Samen daar even onder de auto gekeken en het leek dat de leiding die vlak langs de buitenrand van de auto loopt vochtig was. Een lekke benzineleiding dacht ik eerst.

Maar ik heb jaren geleden ook al eens bij de pomp gestaan, toen was de auto zwaar beladen, en gooide ik (voor het eerst) de benzinetank helemaal vol, toen er ook iets raars gebeurde. Na het weghangen van de slang, kletterde een aardig watervalletje onder de auto vandaan op de straat. dat ging nog best een tiental seconden door. Uiteraard heb ik besloten daarna nooit meer helemaal vol te tanken want kennelijk zit er aan de bovenkant de tank iets niet goed.
Toch is het in de loop van de tijd meerdere malen nog gebeurd dat ik per ongeluk toch de tank vol heb getankt, maar heb ik die lekkage nooit meer meegemaakt. Dit alles ter info.

In de dagen vóór de genoemde benzinelucht had ik 'per ongeluk' al eens 425 kilometer op benzine gereden (na het gas tanken vergeten terug te schakelen naar LPG :roll: ), dus de benzinetank was (en is) minstens half leeg. De dag dat de benzinelucht werd waargenomen, reed ik gewoon op LPG.

Toen ik 's avonds terug naar huis reed, had ik alle ramen open maar de hele rit van 100 km over de rijksweg (100, 130 km/u) was de stank niet te harden. Pijn in keel, hoofdpijn. Draaide me gezicht steeds naar buiten om frisse lucht in te kunnen ademen.

De volgende dag ben ik op onderzoek uitgegaan (na het lezen van de forumonderwerpen hierover). Eerst bij het voorwiel geroken op de plek waar het absorptievat (koolstoffilter) zit; geen benzinelucht. Toen bij het rechter achterwiel gecheckt; geen druppel op de grond, geen benzinelucht. Nogmaals goed onder de wagen gekeken, en gelijk geconcludeerd dat de leiding die we de dag daarvoor vochtig hadden gezien, recht boven het toen natte plekje op de grond, niet de benzineleiding was maar een remleiding (want zit aan beide kanten en loopt naar achterwiel). De benzineleiding die wat meer onder het midden van de auto zit was droog en heel.

Bij benzinedop geroken; geen benzinelucht. Bij kiertje van de geopende raampjes geroken; bweeeh wat een stank. Toen pas de auto geopend en onder de motorkap geroken; geen benzinelucht.

Mijn conclusie was; het moet de o-ring zijn van de benzinepomp onder de achterzitting. Bij het verwijderen van het deksel, is de eerste indruk dat het in ieder geval droog is daaronder. Heel veel droog stof en zo. Dat eerst schoon gemaakt met een vochtige doek, en met het nodige geweld de zwarte ring los gerammeld. Dan zie je dat de rubber pakkingring meer een soort om de witte pomp heen ligt. En als je de pomp omhoog trekt merkt ik dat er verder geen pakking zit tussen het staal van de tankopening en de plastic onderkant van de pomp. De boel moet dus dicht gehouden worden door die rubber ring die groter is dan de omtrek van de bovenzijde van de benzinepomp... rare constructie. De rubber ring zelf is onbeschadigd. Ik heb hem netjes schoongemaakt en met veel gepriegel meer OP de bovenkant van de plastic pomp weten te leggen en hem zo aangedrukt met de plastic sluitring. Ik dacht dat daarmee het probleem wel opgelost zou zijn, maar na een paar ritten blijkt de situatie onveranderd.

Het gekke is, dat ik het dus niet ruik na sterk remmen of zo. Maar wel als de auto een tijd heeft stil gestaan met de motor uit en de raampjes een stukje open. Sterker nog... na allerlei variaties te hebben geprobeerd met ventilator aan/uit, minimaal/maximiaal, warm of koud, circulatie of buitenlucht, raampjes open of dicht... nu weet ik ik zeker dat dat als ik met de raampjes dicht rijd en de ventilator (buitenlucht) aan op max. ik (bijna) niks ruik van benzinelucht terwijl ik het juist het sterkste ruik als ik 130 rijd op de rijksweg met alle raampjes open.

Het lijkt dus wel alsof er dan een soort onderdruk in het interieur word verkregen die benzine of benzinewalm het interieur in trekt?

Ik neem aan (nu ik het zo, voor mezelf en jullie, op een rij heb gezet, dat ik toch weer terug naar de benzinepomp onder de achterbank moet, maar hoe moet die ring nu echt zitten? Hoort er niet NOG een pakking tussen onderkant pomp metaal van tank?

En wat denken jullie waar het probleem zit? Is het misschien toch die aansluiting van de vulslang naar de tank die destijds blijkbaar ook niet goed was toen ik had volgegooid?

Hoor graag jullie onderbouwde mening :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 06 aug 2018 - 19:00:54 

Grote kans dat het de vulhals op de tank is die lek is, komt vaker voor, enige manier om daar achter te komen is de boel demonteren, dus tank er onderuit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 aug 2018 - 00:34:30 

Doornekamp33 schreef:
Grote kans dat het de vulhals op de tank is die lek is, komt vaker voor, enige manier om daar achter te komen is de boel demonteren, dus tank er onderuit.

Hmmm... ja die vulhals is neem ik aan inderdaad lek, maar dat is die dan eigenlijk ook al jaren. Als dat juist nu de oorzaak is van de stank, dan begrijp ik niet hoe het kan dat het nu pas zo erg stinkt en, heel tegenstrijdig, juist met een bijna lege benzinetank. Je zou dan toch verwachten dat het juist gaat stinken als de tank helemaal vol zit? :shock:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di 07 aug 2018 - 04:43:13 

Het is nu extreem warm, de benzine kookt bijna in de tank, dus heb je ook veel damp, en dat moet ergens heen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2018 - 14:46:37 

Klinkt inderdaad plausibel...

Ik heb inmiddels nog even geprobeerd of het misschien minder erg zou worden als ik de tank vol zou hebben, maar helaas ook geen verschil. Zal waarschijnlijk (dure?) garage grap worden om die tank los te halen.

Maar weet jij toevallig ook hoe die rubber ring bij de brandstof pomp nu echt moet zitten? En is dat de enige pakking die er in die constructie zit? Ik vind het raar dat er geen pakking lijkt te zijn tussen het metaal van de tank en de plastic onderzijde van de kraag van de brandstofpomp...?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 12 aug 2018 - 15:02:54 

Geen idee hoe die pakking hoort te zijn, het enige dat ik weet is dat er wel eens een tank sneuvelt, vooral door teveel tanken, is in het verleden genoeg over geschreven hier, tanken tot de pomp afslaat en niet meer.
Was iets met het overdruk gedeelte, maar het precies weet ik zo even niet meer, wel dat er een complete tank moest worden gewisseld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2018 - 11:18:43 

Update:

Euh.... Ik heb inmiddels het probleem opgelost vrees ik :oops:
Ik wilde mijn achterbak opruimen voor ik de auto naar de garage bracht, en toen merkte ik dat de dikke winter werkjassen die over een jerrycannetje lagen wel heeeel erg naar benzine roken. En de kofferbak bekleding mat ook wat vochtig leek en sterk naar benzine stonk.
Gek genoeg zat de dop van de jerrycan er toch stevig op, maar was hij wel leeg. Terwijl ik toch dacht dat ik hem weer gevuld had nadat ik hem voor het laatst had gebruikt.

Ik had ook al op de eerste dag even snel die jerrycan gecontroleerd en volgens mij heb ik toen alleen maar gekeken of de dop niet los zat, en toen zat er dacht ik ook nog brandstof in. Maar misschien heb ik toen te gehaast gekeken :oops: :oops: :oops:

Toch bedankt voor de hulp in ieder geval!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2018 - 12:23:30 

:mrgreen:

Toch eerlijk dat je dit vermeldt!

Gelukkig dat het mee valt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 16 aug 2018 - 17:33:35 

Mooi opgelost toch!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]