Sinds 2 augustus 2004 mag ik door het land touren met "mijn" BleuDeChine 307 Break Navtech met de 90 pk motor.
Hier voor heb ik 3 jaar en 180.000 km probleemloos gereden met een Ford Focus Collection en afscheid was moeilijk. Wat denk ik nog vaak terug aan die HocusPocusFocus.
Ik heb voor de 307 gekozen omdat ik met mijn bijna 2 meter heerlijk kan zitten en het model me erg aansprak. En natuurlijk het RT3 systeem!
Ik vind het dan ook nog steeds een feest om te rijden met de 307, lekker comfortabel, goede stoelen en stil. Alleen de 90 pk merk je niet echt. De Focus had ook 90 paarden in het vooronder en die trappelden altijd van ongeduld.
Alleen wat een pech

de tweede dag. Mijn achterklep vertikte het om open te gaan. En dat is best lastig als je steeds gereedschap uit de achterbak moet pakken omdat je van beroep servicemonteur bent. Na een bezoekje aan de garage was het slot van de achterklep afgesteld en werkte alles weer zoals het zijn moest. Met al dat gereedschap achterin ligt de 307 wel erg op "zijn kont". Eigenlijk moet ik er een paar hulpveren onder (laten) zetten.
En die pech blijft met achtervolgen tot op de dag van vandaag (en 80.000 km) verder:
3 x COM 2000 vervangen
Portierslot bestuurdersportier defect (had mezelf hierdoor buitengesloten)
Dempers achterklep defect (auw, dat doet zeer z'n klep op je knar)
Microfoon RT3 vervangen (eindelijk uit die badkamer)
Bediening telefoon/radio vanaf het stuur werkte niet meer
Zeer vaak defecte verlichting
Vulpijp van de brandstoftank afgescheurd
Uitlaat losgetrild
Climate Control heeft af en toe een eigen leven
Veel vervelende piepjes en kraakjes uit het dashboard
Ik weet, sommige collega 307 rijders hebben een langere lijst maar ik vind dit al triest genoeg. Dit voor een auto van net 1,5 jaar.
Het is zo jammer dat de 307 niet zo'n betrouwbare auto is omdat hij o zo fijn rijdt en ik zeer tevreden ben over het RT3 systeem (dat steeds beter wordt). Lange ritten zijn echt een feest met deze auto. En hij blijft mooi om te zien.
Dit is het voor nu (14-01-2006, kilometerstand 80.275)
Peter