307 Forum

Je voelt je (soms) lekkerder in een peugeot...
Het is nu ma 24 sep 2018 - 15:53:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 mei 2012 - 21:43:17 

Hi,
Ik heb een 307 SW HDI 7p uit nov 2005 (nieuw model) gekocht. Een jaar geleden.
De auto is prive gekocht met het voornemen om veel kilometers per jaar te gaan rijden. Ivm een aantal persoonlijke wijzigingen, valt dat nu erg tegen.
Na 1 jaar heb ik de auto van 139.000 naar 144.000 kilometer getild. Meestal korte ritjes, in de stad. Eens per maand een rit van 60 kilometer.

Ik doe de auto liever niet weg, omdat het onduidelijk is hoe de toekomst er (kilometertechnisch) uitziet en ik erg over de auto tevreden ben. (ik heb in het verleden ook nogal eens hele slechte tweedehandservaring gehad!) Technisch en optisch is de auto dus in uitstekende staat. Volledig dealer onderhouden. Recentelijk wel nieuwe aircopomp, verstuivers en wat kleinigheden. De auto blijft volgens fabrieksvoorschriften onderhouden bij de dealer.

Afgezien van de gangbare onderhoudskosten, brandstofkosten en belasting, vraag ik mezelf af of het technisch verantwoord is om deze auto op beschaafde wijze met 5000 kilometer per jaar te rijden. Is dit onverantwoord weinig? Kan ik op basis van bovenstaande uitgangspunten grote problemen verwachten?

Graag een kundig advies,
(ik koop liever geen andere (benzine) auto met alle risico's en extra afschrijving vandien

Thx

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 06 mei 2012 - 22:03:26 

Sja, de wegenbelasting liegt er niet om, maar als jeje afschrijving omzet naar de wegenbelasting kan je waarschijnlijk 2 jaar rijden zonder meer kosten te maken.

Ik zou gewoon lekker door rijden

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 07 mei 2012 - 14:21:29 

Voor een diesel zijn korte afstanden niet optimaal. Zeker voor een Hdi niet. Rij je echter met enige regelmaat een langere afstand waardoor in ieder geval het roetfilter goed kan regenereren en je geeft hem onderhoud op basis van verlopen tijd in plaats van op km-stand dan zou ik gewoon doorrijden met deze auto.

Grootste uitdaging wordt denk ik het voorkomen van interne vervuiling van het motorblok tgv die korte ritten. Daarvoor heb je toch een lange rit op redelijke snelheid nodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2012 - 12:37:01 

Mijn vader had een 406 HDI en hij reed op een gegeven moment nog geen 4000 km per jaar, allemaal max 10 km ritjes. Hij kreeg problemen met de verstuivers. Op advies van de garage is hij toen V-power diesel gaan tanken. Hierna heeft hij geen last meer gehad. Misschien een tip?

Ex-auto's: 205 Dturbo, 205 XS, 306 ST, 306 XT HDI, 307 SW HDi RT3 (165 pk)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 02 sep 2012 - 14:27:19 

Gewoon elke week een rondje extra rijden over de afsluitdijk, geniet je van de rit en de wagen maakt genoeg kilometers. :D :D :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]