Voorstellen FransL

Hier kun je je zelf even voorstellen als je nieuw bent, maar ook je updates als je al wat langer hier bent.

Moderator: CvW

Gebruikersavatar
FransL
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Locatie: Lommel

Re: Voorstellen FransL

Bericht door FransL » di 03 feb 2015 - 20:41:51

Vandaag eens gekeken hoe die condensor gemonteerd is en hoe te verwisselen is. Maar dat is me niet helemaal duidelijk geworden.
Ik heb twee bouten ( op de foto nrs 1 en 2, ook links ) en de plastic dopjes ( nr 3 en 4 op de foto) losgemaakt. Ik dacht dat de balk waarop de bouten (1) bevestigd waren, dan weggenomen kon worden, en dat je dan van boven bij de radiator en de condensor zou kunnen komen, maar dat was niet zo.
De zwarte plastic kap ( nr 5) zit vast aan het grijze voorstuk ( ook nr5) wat doorloopt naar de zijkant, onder de koplampen door.
Door die zwarte plaat iets op te lichten kon ik bij een (torx) schroef om de bevestiging van de radiator los te maken. Dan zal ik ook wel bij die andere kunnen.
Maar dan ?????
Kan ik dan de radiator naar achter duwen ??
Kan ik dan ook bij de bevestiging van de condensor ???
Ook het losmaken van de leidingen lijkt me erg lastig.

Verder weet ik niet precies welke type/model condensor ik voor mijn auto ( 1.6 HDI 90 pk van 2007) nodig heb. Op internet al wel verschillende gevonden maar ook met iets afwijkende maten t.o.v. elkaar.

Frans.
Bijlagen
DSC_7128 f.jpg
DSC_7128 f.jpg (377.68 KiB) 9764 keer bekeken
307 1.6 HDI 90 pk

Gebruikersavatar
Bart-Peugeot
Berichten: 4815
Lid geworden op: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Locatie: Rijnmond

Re: Voorstellen FransL

Bericht door Bart-Peugeot » di 03 feb 2015 - 22:17:13

Je bent er al bijna! :D

Als je beide bevestigingen van de radiator los hebt, kun je inderdaad de radiator een stukje naar achteren kantelen.

En daarna pak je de condensor er zo uit!

(Wel even de slangen van de condensor losdraaien)

Als je een nieuwe condensor monteert, vervang dan ook de rubber keerringen die aan de slangen zitten. Haal ze bij de dealer, ze kosten 2 tot 3 euro voor alle 4 samen. Ja, je hebt er 4 nodig. In twee verschillende maten. De magazijnman van je dealer weet welke.

Succes.
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 310.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).

Gebruikersavatar
FransL
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Locatie: Lommel

Re: Voorstellen FransL

Bericht door FransL » wo 11 feb 2015 - 20:38:09

Het is gelukt.
Vrijdag via internet bij Aircontrol in Uden een condensor besteld (voor € 165,17 incl. € 9.50 verzendkosten) . Deze werd gistermiddag bij me thuis afgeleverd. Vandaag bij de dealer die 4 O- ringetjes gekocht en daarna de condensor verwisseld. Was ietsje meer werk dan Bart-Peugeot aangaf... :)
Met die 4 O ringetjes erbij amper € 170,- aan kosten voor de condensor. Vrijdag wordt het systeem bij mijn dealer gevuld. Die kosten komen er dus nog bij.

Incl. foto's maken ben ik ongeveer 1 1/2 uur bezig geweest.
Op de foto is te zien dat de bovenste aansluiting een grotere diameter - 14 mm - heeft dan de onderste -11mm.

Zal onder "TECHNIEK " een topic openen met de omschrijving hoe ik dit gedaan heb ( met een paar foto's ).


Frans.
Bijlagen
DSC_7133 f.jpg
de nieuwe condensor
DSC_7133 f.jpg (382.71 KiB) 9731 keer bekeken
307 1.6 HDI 90 pk

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1175
Lid geworden op: zo 09 jun 2013 - 21:11:05
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen FransL

Bericht door cortrans » wo 11 feb 2015 - 22:13:56

Mooi dat het tot zo ver gelukt is Frans
Groeten, Cor

Te bewonderen in een Skoda Fabia combi II, 1.2 TSI DSG-7 automaat uit 10-2010 met volledig leren interieur
(vorige auto: Peugeot 307 SW 1.6-16v, automaat, Pack Premium uit 01-2005)

http://beroepschauffeur.bbforum.be (het forum voor de beroepschauffeur...)

Gebruikersavatar
Bart-Peugeot
Berichten: 4815
Lid geworden op: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Locatie: Rijnmond

Re: Voorstellen FransL

Bericht door Bart-Peugeot » wo 11 feb 2015 - 23:05:07

Goed gedaan. :lol:

(Ik heb het zelf ook al 2 keer gedaan hoor) ;-)
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 310.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).

Gebruikersavatar
FransL
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Locatie: Lommel

Re: Voorstellen FransL

Bericht door FransL » vr 24 apr 2015 - 19:51:14

Toen ik enkele wekengeleden de winterbanden heb gewisseld voor de zomerbanden, merkte ik dat een band bijna leeg was. Daarna merkte ik dat de linker voorband steeds druk verloor, in 1 week van 2.4 naar 0.9 bar. Een test met zeepsop leverde niets op.
Toen het wiel eraf gehaald en nog een keer helemaal met zeepsop ingespoten maar nog steeds niets.
Dan maar het wiel in het bad met zo’n 15 cm water erin gezet. En ja hoor even later zag ik de luchtbelletjes. Bleek een klein gaatje in het loopvlak. Zo’n gaatje wat je ziet als er een klein steentje in heeft gezeten.
Mijn idee was om er van binnenuit een “ paddestoel “ in te laten zetten. Dat heb ik al 2x laten doen bij een motorband ( ook lek in midden v h loopvlak).
De zaakvoerder van de bandenhandel waar ik vaker geweest ben wilde het repareren met een “veter ‘van buitenaf. Dit was sneller en een stuk goedkoper. Hoewel ik in 1e instantie daar niet zo voor voelde – tijdens een vakantie enkele jaren geleden met de motor was zoiets mislukt, maar vorig jaar tijdens een trip naar Wales was het bij een andere motorrijder uit de groep wel gelukt - liet ik me toch overhalen. En niet meteen gekeken of het lek inderdaad dicht was. Dat volgende dag zag ik dat dit niet was, de band was nu helemaal leeg.
Terug naar die bandenhandel. Bleek dat ongeveer 1 cm naast de “veter “ een stukje ijzer zat. Er was dus een stukje ijzer schuin de band binnengedrongen. Toen beslist om een nieuwe band te kopen. :cry: Mocht ik nog eens de pech hebben een lekke band te hebben, zal er toch eerst goed gekeken worden waardoor het lek veroorzaakt is. En dan repareren met een paddenstoel, tenzij het niet verantwoord is.
( Michelin premacy 205/55 )

Frans.
Bijlagen
DSC_7563 f.jpg
het gaatje.
DSC_7563 f.jpg (382.62 KiB) 9639 keer bekeken
307 1.6 HDI 90 pk

Gebruikersavatar
Doornekamp33
Berichten: 16478
Lid geworden op: di 03 mar 2009 - 19:22:18
Locatie: Hoevelaken.

Re: Voorstellen FransL

Bericht door Doornekamp33 » vr 24 apr 2015 - 20:36:02

Je hebt wel lef, een motor band laten repareren, die vervang je voor je eigen veiligheid.
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<

Gebruikersavatar
FransL
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Locatie: Lommel

Re: Voorstellen FransL

Bericht door FransL » vr 24 apr 2015 - 21:02:35

Ik heb dat toen gedaan omdat zowel mijn dealer als bij het bandenbedrijf gezegd werd dat dit verantwoord was. Ik heb de 2e keer erbij gestaan bij de reparatie. De band werd geïnspecteerd ( lek zat nagenoeg in het midden van het loopvlak) en het gaatje werd op maat geboord voor de pen van de paddenstoel daarna flink met lijm ingesmeerd, de paddenstoel werd geplaatst en met een rollertje stevig aangedrukt. Ik heb er nog zo'n 5000 km mee gereden zonder problemen.
Dat van buitenaf repareren met een "veter " of met rubber 4 kantjes ( heb ik bij me op de motor) is meer bedoeld om naar een plaats te gaan waar de band vervangen kan worden ( reparatie is dan niet meer mogelijk). Ik heb motorrijders gesproken die meerdere 1000 km gereden hebben met een op die manier gerepareerde ( achter)band. Ik heb zelf ook een keer de achterband van mijn dienstmotor gerepareerd met zo'n rubber 4kantje. Die band werd wel meteen vervangen. Als het gaatje/lek zo ongeveer in het midden van het loopvlak is en niet aan de zijkant, durf ik het dus best aan om een motorachterband te laten repareren met een paddenstoel en er mee door te blijven rijden.

Frans.
307 1.6 HDI 90 pk

Gebruikersavatar
Doornekamp33
Berichten: 16478
Lid geworden op: di 03 mar 2009 - 19:22:18
Locatie: Hoevelaken.

Re: Voorstellen FransL

Bericht door Doornekamp33 » vr 24 apr 2015 - 21:35:47

Ik blijf het link vinden, een koordlaag doorboren blijft een zwakke plek, en op de motor heb je maar twee wielen dus gaat er 1 lig je wel plat en is de veiligheid je pak die je aan hebt.
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<

Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 1478
Lid geworden op: za 11 feb 2012 - 15:49:29

Re: Voorstellen FransL

Bericht door Zwabber » vr 24 apr 2015 - 23:22:59

In Duitsland is het zelfs verboden!
Maar ja, wij Hollanders gaan liever voor goedkoop dan voor eigen (en andermans) veiligheid...............
Hierlangs afknippen en weggooien.Afbeelding

Gebruikersavatar
FransL
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Locatie: Lommel

Re: Voorstellen FransL

Bericht door FransL » za 04 jul 2015 - 23:54:34

Heb deze auto nu ongeveer 1 jaar, dus tijd voor de jaarlijkse keuring. Na de grote beurt in januari heb ik er nog ruim 4600 km mee gereden, daarom naar de garage gegaan voor een "nazicht keuring". Daarbij bleek dat de spoorstangen nogal veel speling hadden, die dienden vervangen te worden. Ook viel het mij en de monteur op dat de koelventilator veel lawaai maakte. Zou zijn omdat het relais van de lage stand defect was waardoor die ventilator altijd in de hoogste stand draait. En als die ook kapot gaat heb je geen koeling maar ook geen airco meer, dus die is ook vervangen. Kosten bij elkaar zo'n € 290,-. De keuring leverde geen problemen op.

De banden zijn ook binnenkort aan vervanging toe. Hoop dat ze het uithouden tot september dan heeft de dealer een bandenaktie.
Ik overweeg dan om 4 nieuwe ( michelins) te kopen en de nog bijna nieuwe linkervoorband als reserve te gaan gebruiken ipv de Bridgestone turanza die daar nu voor dient. Die band is van 09/07 ( bouwjr van de auto). Dan ben ik ook van dat gebrom van die gecupte banden verlost.

Het afgelopen jaar dus ruim 12.000 km mee gereden en nog steeds erg tevreden met deze auto. Verbruik ligt zo rond de 1: 18,5.

Frans.
307 1.6 HDI 90 pk

Gebruikersavatar
Zwabber
Berichten: 1478
Lid geworden op: za 11 feb 2012 - 15:49:29

Re: Voorstellen FransL

Bericht door Zwabber » zo 05 jul 2015 - 11:34:24

Als je keuze hebt in banden, kies dan in ieder geval voor energiezuinige banden. Het verschil tussen mijn oude Turanza bandjes en de huidige Michelins is behoorlijk groot. Op de Turanzas reed ik gemiddeld 1:16,2 (60.000km)
Met de Michelins zit ik tot nu toe op 1:18,5 (12.000km)
Hierlangs afknippen en weggooien.Afbeelding

Gebruikersavatar
FransL
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Locatie: Lommel

Re: Voorstellen FransL

Bericht door FransL » vr 15 jan 2016 - 23:49:14

De (zomer) banden hebben het uitgehouden tot ik de winterbanden heb gemonteerd. Dealer had setje nieuwe Michelin energy savers voor een leuke prijs, die gekocht. Helaas was die Bridgestone reserveband 15 " en past dus niet op mijn 16" zomervelgen, die blijft dus als reserve. Ik heb nu dus 1 gebruikte Michelin premacy 205/55R16 waarmee ruim 9000 km is gereden, over. Weet nog niet of ik die probeer te verpatsen of dat ik die houdt voor als ik nog eens een band kapot rij.
Ondertussen heb ik ook weer zo'n 13.000 km gereden sinds de vorige beurt. Advies van dealer was om de olie te verversen na 10.000 km, dus redelijk op tijd.
Zag toen dat er in de kunststof plaat onder de motor ter hoogte van de aftapplug een ruim gat was. Volgens de monteur zou dat niet origineel zijn, wel gemakkelijk, hoefde hij niet een 6? tal boutjes los te draaien om die plaat eronderuit te halen.

Ook werd meteen de storing in de raw rechts achter verholpen. De laatste tijd merkte ik bij het richting aangeven naar rechts dat ie eerst enkele keren snel knipperde en dan normaal, wat meestal wijst op een kapot lampje. ( rechts voor deed het wel goed). Ik had daar al naar gekeken waarbij bleek dat het lampje goed was maar slecht contact maakte.
Bleek dat het blokje met kabels wat in de achterlicht unit zit, geen goed contact maakte - was ook te zien op dat blokje. Er werd een andere stift in gedaan en aan de "oude" kabel gesoldeerd. Probleem opgelost.

Verder een record qua verbruik. Verbruik zit meestal ruim 1:18 / 1:19, nu haalde ik een keer 1:20,5. Niet slecht vind ik.

Omdat ik de reservesleutel kwijt ben, een nieuwe besteld bij de dealer. Kost iets van € 30,- , met inlezen erbij € 60,50.

Dus nu op naar de jaarlijkse keuring eind juni.
Hoef er niet bij te zeggen dat ik nog steeds heel erg tevreden ben met deze auto.

Frans.
307 1.6 HDI 90 pk

Gebruikersavatar
FransL
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 08 okt 2014 - 23:05:16
Locatie: Lommel

Re: Voorstellen FransL

Bericht door FransL » ma 22 feb 2016 - 20:52:47

Vandaag de instaplijsten - gekocht van forumlid Arjandb - gemonteerd.
Bijlagen
DSC_0091 f.jpg
DSC_0091 f.jpg (126.73 KiB) 8826 keer bekeken
307 1.6 HDI 90 pk

Gebruikersavatar
Bart-Peugeot
Berichten: 4815
Lid geworden op: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Locatie: Rijnmond

Re: Voorstellen FransL

Bericht door Bart-Peugeot » ma 22 feb 2016 - 21:15:37

Netjes! :D
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 310.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).

Plaats reactie