Kleppendekselpakking kapot ( hoop ik)?

alles wat met techniek van de 307 te maken heeft, van storingen tot weetjes

Moderator: Doornekamp33

Plaats reactie
Vicar

Kleppendekselpakking kapot ( hoop ik)?

Bericht door Vicar » za 06 feb 2021 - 16:40:40

Aloha allemaal,
Ik kom helaas weer jullie expertise vragen.
Gisteren na een stukje rijden en even gestopt te zijn bij de winkel, kreeg ik de melding 'Controleer oliepeil' op het scherm toen ik de auto wilde starten.
Nu stond ik behoorlijk achterover op die plek, dus even naar een vlakke parkeerplaats gereden, 10 minuutjes gewacht en toen gepeild. En inderdaad, er hing slechts een millimeter olie aan de punt van de peilstok. Gelukkig had ik olie bij mij.
Ik meende ook te kunnen zien waar de olie naar buiten was gekomen aan de voorkant van de motor vrij bovenaan leek het zelfs of er een stukje pakking naar buiten wees en recht daaronder lag wat olie op het hitteschild.
Simpel als ik ben dacht ik meteen: kop van het motorblok + pakking = koppakking...
En als die kapot is dan was het dus eigenlijk wel einde verhaal voor deze auto met meer dan 390.000 km op de teller.
Maaaaar in mijn zoektocht over het internet zag ik dat er dan allemaal andere symptonen moeten zijn, die ik NIET heb. Ik heb geen vieze smurrie onder mijn olievuldop geen olie in mijn koelwater, geen witte rook uit de uitlaat. Het enige wat me de laatste tijd was opgevallen was dat de motor anders klonk, meer tikkend geluid tijdens het stationair draaien.
Ik vermoed en hoop nu dat het mijn kleppendeksel pakking is die het heeft begeven. Ik heb vandaag foto's gemaakt maar kon helaas niet meer dat naar buitenstekende stukje zien. Tevens was de olie nog op peil ondanks dat ik gisteren nog zo'n 5 km naar huis ben gereden (max 80km uur).
Ik zal bij dit bericht foto's posten met de vraag of iemand hieraan kan zien wat er aan de hand is?
Alvast bedankt weer!
https://photos.app.goo.gl/oaD3p4mHqpDDTxPn8

Afbeelding

Hmm, gaat niet helemaal lekker met het posten van de foto's... even geduld aub😆
307 Break 2005 met AG G3-installatie.
Eind 2018 al 385.000 km mee gereden.

ejkanis

Re: Kleppendekselpakking kapot ( hoop ik)?

Bericht door ejkanis » za 06 feb 2021 - 17:49:00

Dat tikken van de kleppen betekend dat je te weinig olie had. Maar als ik zo de foto's zie is het vrij simpel nieuwe kleppen deksel pakking dan zou het klaar moeten zijn als je verder nergens anders olie verliest.
Hoop voor je dat die boutjes niet afbreken.

Vicar

Bericht door Vicar » za 06 feb 2021 - 19:12:15

Ha, bedankt voor je reactie ejkanis.
Blijkbaar zijn de foto's dus toch zichtbaar via de link 😁
Ja die boutjes zien er eel erg verroest uit. Waarom gebruiken ze geen RVS voor dit soort dingen die altijd in de buitenlucht zitten vraag je je af...
Ik ga alvast op internet shoppen voor een nieuwe pakking.
Vond op YouTube ook een video over hoe je dit doet allen had die persoon een verkeerde pakking gekocht en stopte er toen maar een vloeibare pakking in. https://youtu.be/otmaj4EujyU

ejkanis

Bericht door ejkanis » za 06 feb 2021 - 19:35:55

Waarom geen rvs? heel simpel kop is van aluminium en als je daar rvs in draaid dat geeft een reactie op elkaar en rot je helemaal vast als je ze dan wil los halen knappen ze zo af.
En die pakkingen schijnen nogal wat verschil in te zitten ms via de dealer bestellen kans idan groter dat je de goede mee krijgt.

Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 » zo 07 feb 2021 - 09:41:47

RVS is veel minder sterk dan gewoon staal, zeker met warmte wisselingen gaat het mis en worden ze broos waardoor ze bij het minste of geringste gewoon afbreken.
Gewoon monteren met de originele bouten, en vloeibare pakking is ook een optie, zou het alleen in combinatie gebruiken met een normale pakking.
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<

Vicar

Bericht door Vicar » do 18 feb 2021 - 16:09:29

Ok, dank aan allen voor de verhelderende info over RVS👍

Inmiddels is de pakking vervangen door de garage omdat ik 1 boutje niet los kon krijgen. De garage heeft die nu vervangen door een ander boutje maar duidelijk geen originele bout. De originelen hebben zo'n brede voet onder de kop en deze heeft dat niet . Vraag me af of de druk verdeling op de pakking dan wel goed is. Maar goed..

De garage denkt (en ik nu ook) dat het de pakking is die daar een paar centimeter onder zit. Is dat de koppakking? Als ik met mijn vinger over die naad wrijf, dan trek ik een flebberend soort siliconenkit mee naar beneden die bij loslaten weer terug op zijn plek schiet. Misschien is het alleen wat overfill van een vloeibare pakking, maar erg gerust ben ik daar niet op.
Ik kijk het even aan. Verliest de auto snel olie of gaat er wat roken dan zien we verder.

Plaats reactie