Inhouden turbo - garage komt er niet uit...

alles wat met techniek van de 307 te maken heeft, van storingen tot weetjes

Moderator: Doornekamp33

Springcreek

Inhouden turbo - garage komt er niet uit...

Bericht door Springcreek » wo 19 apr 2017 - 10:45:17

Hoi allemaal,

Na een paar jaar redelijk zonder problemen gereden te hebben met mijn 307 SW (136 pk - EGR klep dicht en roetfilter eruit gehaald) ben ik nu tegen een zeer irritante storing gelopen. Het betreft het 'inhouden' van de turbo. Als ik volgas geef dan 'smoort' de auto en de turbokomt niet echt in actie. Bij het zachtjes intrappen van het gaspedaal tot 20% merk ik wel dat de turbo trekkracht geeft. Verder doet de turbo het af en toe als ik het gaspedaal vol intrap, loslaat en weer opnieuw halverwege intrap.
Auto gaat niet in noodloop, want ik kan er redelijk normaal mee rijden (tot 150 km/u) , maar van echt optrekken is geen sprake.
De auto is inmiddels bij mijn garage geweest (Peugeot) en de monteur heeft het volgende gedaan:
- uitgelezen (geen foutcodes)
- turbo bekeken (dat ding zit op een rot plek achter het blok)
- alle vacuumleidingen getest en bekeken
- klep net voor de turbo vervangen
- nog een andere sensor vervangen
- volgens mij heeft hij ook de luchtmassameter bekeken (weet niet zeker)
Als de leiding net voor de klep direct op de leiding naar de turbo gezet wordt, dan werkt de turbo gewoon. Maar dat is natuurlijk geen oplossing want dat blaast die zichzelf bij teveel toeren natuurlijk op. Er wordt dan ruim genoeg turbodruk gemeten.
- verder met vacuum pomp de druk voor en na de klep gemeten. Raar is dat bij intrappen volgas de druk laag blijft, maar bij het loslaten van gas schiet de vacuum eventjes omhoog. Dit gedrag is ook tijdens het rijden waarneembaar. Dus volgas niets, dan bij loslaten en weer opnieuw intrappen doet de turbo het af en toe.
Bij het starten zou het vacuum maximal moeten zijn. Remmen (die ook op het vacuumsysteem zitten) doen het gewoon....
- bij turbo Hoot om advies gevraagd; die zeggen dat waarschijnlijk de turbo versleten ?(het verstelmechanisme voor de vaantjes) is (zou ik ook zeggen =;-) Het is een variabele turbo.
Mijn monteur weet na 2 dagen zoeken niet echt meer waar nu het probleem zit. Verschillende andere gebeld, maar die weten het ook niet......
A.s. vrijdag gaan we met de auto naar Spanje...

Heeft er iemand een soortgelijk probleem gehad? Heeft er iemand nog tips? Ik hoor het graag..

Groetjes, Erik
307SW | HDIF2.0 | 137pk

Doornekamp33

Re: Inhouden turbo - garage komt er niet uit...

Bericht door Doornekamp33 » wo 19 apr 2017 - 19:18:37

Is de aanzuigslang niet stuk, daar wil de binnen mantel nog wel eens van losraken waardoor die dichtgezogen word.
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<

Springcreek

Bericht door Springcreek » wo 19 apr 2017 - 21:22:46

Doornekamp33 schreef:Is de aanzuigslang niet stuk, daar wil de binnen mantel nog wel eens van losraken waardoor die dichtgezogen word.
Is dat de slang naar de vacuumpomp of de slangen van het vacuumsysteem? De remmen doen het nog wel goed, dus het zou dan een slang naar de turbo moeten zijn. De monteur zei dat hij de slangen had nagekeken... Kan altijd dat er toch iets over het hoofd gezien is... Valt wel op dat als ik zachtjes gas geef (tot 1/5 van het gaspedaal) ik merk dat de turbo werkt, bij meer dan gebeurd er niets...
307SW | HDIF2.0 | 137pk

Cannanick

Bericht door Cannanick » do 20 apr 2017 - 00:29:54

Doet die het inhouden vanaf een bepaald toerental???

Ik heb wel eens gehad met een Opel Astra diesel dat de turbodruksensor kapot was en dan vanaf 2800 toeren houd de motor in ter bescherming vd motor.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 » do 20 apr 2017 - 06:07:48

De inlaatslang op de turbo, dus de dikke waardoor de lucht word aangezogen.
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<

Springcreek

Bericht door Springcreek » do 20 apr 2017 - 15:30:51

Doornekamp33 schreef:De inlaatslang op de turbo, dus de dikke waardoor de lucht word aangezogen.
Contact gehad met de garage, en de binnenkant was niet gecontroleerd.... Alle symptonen wijzen er inderdaad naar dat de slang kapot is. Probleem is wel dat die turbo op een rotplek zit. Dat vervangen gaat niet lukken in 2-3 uurtjes... Heb afgesproken om morgenochtend nog langs te komen. Er kan trouwens ook een scheurtje in de leiding zitten die uit de turbo gaat.

Uit een andere post "...Een turboslang bestaat meestal uit twee lagen en in dit geval bleek dat er in de binnenmantel van de slang een scheurtje zit. De lucht die vanaf te turbo kwam werd de scheur ingeblazen waardoor er lucht tussen de binnen- en de buitenmantel kwam. Hierdoor werd de binnenmantel naar beneden gedrukt, werd de slang dichtgedrukt en kreeg de motor geen lucht meer. Aan de buitenkant van de slang was hier niets van te zien. ..."
Ik heb een aantal weken terug heel hard moeten rijden om een vliegtuig te halen. Misschien zijn de slangen toen overbelast geraakt...

Hoe dan ook een uitstekende tip!
307SW | HDIF2.0 | 137pk

Springcreek

Bericht door Springcreek » ma 01 mei 2017 - 09:12:29

Uiteindelijk heeft de garage de slangen gecontroleerd (op een klein stukje bij de turbo na, maar hier was niet bij te komen zonder het subframe eraf te halen), en er was niets te vinden. Een flink deel van de slangen bestaat uit hard plastic, dus data kan niet veel mee fout gaan. Mijn garage heeft het uiteindelijk opgegeven... Probleem niet te vinden..
Dus zijn we met een half defecte turbo naar Spanje gereden..Op zich viel het mee. Bij lagere toerentallen pakte de turbo het redelijk op, maar bij flink gas geven viel hij weg.

Rare is, dat als je de vacuumslang voor de laatste klep loshaalt en direct op de slang naar de turbo zet, dan doet de turbo het vol. Natuurlijk uitkijken dat je geen vol gas geeft, want dat draait die in de soep.
Maar.. dat zou betekenen dat er iets mis is met de klep, wat ook niet het geval kan zijn, want deze is vervangen.
Dus... er zou iets met de aansturing moeten zijn... Zou dan toch de luchtmassameter kapot zijn? Volgens mij garage werkt deze wel, tenminste volgens de uitgelezen waarden..

Tja, misschien moet ik toch een andere garage er naar laten kijken.

PS - in Barcelona, bij het wegrijden van een parkeerterrein uit stilstand, is mijn rechter voorveer afgebroken... Kortom, nu terug in NL, en de auto moet nog vanuit Spanje naar NL vervoerd worden. Gaat lekker...
307SW | HDIF2.0 | 137pk

steven_vanheukelom

Bericht door steven_vanheukelom » ma 01 mei 2017 - 22:20:13

Wat een miserie. Jij bent trouwens een dapperder (of dommer, het is maar hoe je het bekijkt :mrgreen: ) man dan mij. Ik zou er niet mee op vakantie vertrekken. :oops:

Springcreek

Bericht door Springcreek » ma 01 mei 2017 - 22:45:30

Wat hadden bijna geen keus, want anders moesten we de vakantie cancellen...
Waar we wel geluk mee hadden dat de rechter veer aan de voorkant brak toen we net wegrijden van de parkeerplaats. Het verenstaal prikte in de band. Als dat met volle lading en snelheid op de snelweg was gebeurd, dan vrees ik dat het een flink ongeluk was geweest. (=klapband) Gelukkig bestaan er nog wonderen...
307SW | HDIF2.0 | 137pk

steven_vanheukelom

Bericht door steven_vanheukelom » do 04 mei 2017 - 19:45:23

Ik had een huurauto genomen. :D

Springcreek

Bericht door Springcreek » do 04 mei 2017 - 22:39:52

Was te laat om een huurauto te huren. De sleepwagen kwam om 23 uur, maar was te groot om de parkeerplaats op te rijden, uiteindelijk werd ie om 1.30 weggesleept, en natuurlijk zonder ons. Alle verhuurder lagen toen al op 1 oor.. Tot de volgende ochtend 7 uur op het vliegveld de verhuurders weer open gingen.
Wat me wel verbaasde was dat ze de auto niet in 48 uur konden maken. Waarschijnlijk duurde het te lang om de onderdelen (veer) te bestellen (in Barcelona, een wereldstad) . In NL heb je die binnen 1 uur...
307SW | HDIF2.0 | 137pk

kees Aben

Bericht door kees Aben » vr 05 mei 2017 - 17:22:03

Geen lid van de anwb?, want dan had je wel gelijk een vervangende auto gehad en was je auto ook gratis naar Nederland vervoerd, als je met je eigen auto op reis gaat vind ik het toch fijn om te weten dat er altijd hulp is als er iets gebeurd :wink:

Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 » vr 05 mei 2017 - 19:30:26

Ik ben ook geen lid van welke pechhulp ook, de reisverzekering dekt de terugreis mocht mijn auto uitvallen, en mocht het erg zijn steek ik hem wel in de fik. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES][GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

steven_vanheukelom

Bericht door steven_vanheukelom » vr 05 mei 2017 - 21:19:30

Springcreek schreef:Was te laat om een huurauto te huren. De sleepwagen kwam om 23 uur, maar was te groot om de parkeerplaats op te rijden, uiteindelijk werd ie om 1.30 weggesleept, en natuurlijk zonder ons. Alle verhuurder lagen toen al op 1 oor..
Ik bedoelde dat ik niet met een auto met turboprobleem op reis zou zijn vertrokken, ik zou in nederland een huurauto gehuurd hebben en daarmee op vakantie gegaan zijn. :D

Springcreek

Bericht door Springcreek » za 06 mei 2017 - 11:46:15

Nee, ik ben wel lid van de ANWB en ik heb een reisverzekering. Maar je krijgt pas een een huurauto als de auto niet binnen 48 uur gemaakt kan worden. De eerste 2 dagen krijgen we 2x75 eur vergoed van de auto die we zelf gehuurd hadden. Verder wordt de kapotte auto gratis naar NL vervoerd. MAAR .... binnen 2 dagen in NL moet je de huurauto weer inleveren. Dus op eigen kosten moeten we 2-3 weken een huurauto in NL huren omdat de auto nog uit Spanje moet komen. Dus heb ik nu een Fiesta voor 21 euries/dag (niet slecht). Die kosten kan ik ook nog zakelijk opvoeren. Al met al kost het me geld...

Tochwil ik nog steeds het probleem van de turbo oplossen. Mijn garage heeft het opgegeven, dus moet ik naar een ander.
De turbo doet het wanneer de vacuumslang voor de klep direct op de turbo zit. Dus het ligt m.i. aan de aansturing van de klep (die is ook nog vervangen). Het kan de luchtmassameter zijn, de computer of een andere sensor. Hopelijk vind ik de juiste garage en geeft iemand de juiste tip...

Goed weekend!
307SW | HDIF2.0 | 137pk

Plaats reactie