Koppeling 307 SW HDI2.0 100KW 136pk

alles wat met techniek van de 307 te maken heeft, van storingen tot weetjes

Moderator: CvW

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kitt
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 - 20:06:47
Locatie: Bavikhove ( België )
Contacteer:

Koppeling 307 SW HDI2.0 100KW 136pk

Bericht door Kitt » wo 25 jul 2018 - 23:07:03

Sinds enkele dagen hoor ik een kloppend geluid wanneer motor in neutraal draait .
Even langs geweest garage - diagnose wss koppeling die aan het stuk gaan is ... ( het geluid gaat zo goed als weg als je de koppeling in drukt en al rijdende hoor ik niks )
Ik heb nog geen seconde last gehad bij het schakelen .. maar het geklop is natuurlijk niet normaal .
toen ik vroeg naar de kost prijs sprak hij al snel van 1500 a 2000 euro ?? vond ik eerlijk gezegd aan hoge kant .. ( was wel met vliegwiel ofzo .. ? )
Kon me geen exacte prijs op papier geven ..
Hij begon ook direct over een top okkazie C5 .. die hij wou verpatsen ...

De vraag is nu is het verstandig om nog lang zo te rijden .. wss ga ik plots geen koppeling meer hebben of vast zitten in een bepaalde versnelling ..

maar 1500-2000 euro vind ik wat veel voor een 13 jaar oude auto ..met 255.000 km . Maar voor de rest weinig of geen grote kosten gehad .

Ik ga wss ook es horen bij de offiiciele dealer wat het daar zou kosten... dit is een kleinere onafhankelijke garagist die wel vooral Citroen/Peugeot doet .
Peugeot 307SW Quiksilver 2.0 HdiF 136pk ( Feb 05 )
17" Velgen - Cruise control
Brodit Proclip
Kenwood DNN-9250DAB

cdoens
Berichten: 325
Lid geworden op: vr 07 aug 2015 - 11:49:17
Locatie: Almere

Re: Koppeling 307 SW HDI2.0 100KW 136pk

Bericht door cdoens » wo 25 jul 2018 - 23:46:02

Jouw diesel heeft een zogenaamd duo-massa-vliegwiel. In je vliegwiel, wat uit twee delen bestaat, zitten veren tussen de 2 delen.
Je motorblok heeft heel veel koppel en per omwenteling van je vliegwiel, krijgt deze 2 flinke klappen met hoog koppel te verduren.
Om deze klappen op te vangen en geleidelijker aan je versnellingsbak door te geven, zitten die veren in je vliegwiel.

Omdat dit vliegwiel complexer is, kost de vervanging van je koppeling ook veel meer geld. Een massief vliegwiel zou je namelijk niet vervangen en scheelt weer euro's.

Op internet kun je vast verhalen en illustraties vinden over de werking van zo'n vliegwiel, die het beter uitleggen dan ik zojuist gedaan heb. :)
307 CC 2.0 - Vogels G3, Bleu Montebello.
In bezit van een Diagbox in Almere.

Gebruikersavatar
Kitt
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 07 aug 2005 - 20:06:47
Locatie: Bavikhove ( België )
Contacteer:

Re: Koppeling 307 SW HDI2.0 100KW 136pk

Bericht door Kitt » do 26 jul 2018 - 03:39:19

inderdaad garagist had het hier over die veertjes enzo .
Zei ook dat het mss mogelijk was een vast vliegwiel te steken ( was dit niet zeker zou hij maar weten als hij opendoet )
Dit zou dan makkelijk paar 100 euro goedkoper zijn ook ... ( las hier in ander topic dat dit op bepaalde types ook gebeurde )

vraag is nu mag ik hier nog even mee verder rijden of is de kans dat er meer stuk gaat groot .. is al 2 weken dat ik dat lawaai soms opmerkte .
Echter nu pas bij garage geraakt ( rijden en schakelen merk ik niks van problemen )
Peugeot 307SW Quiksilver 2.0 HdiF 136pk ( Feb 05 )
17" Velgen - Cruise control
Brodit Proclip
Kenwood DNN-9250DAB

Gebruikersavatar
Bart-Peugeot
Berichten: 4763
Lid geworden op: di 12 dec 2006 - 23:04:33
Locatie: Rijnmond

Re: Koppeling 307 SW HDI2.0 100KW 136pk

Bericht door Bart-Peugeot » do 26 jul 2018 - 10:33:12

Volgens mijn Peugeot specialist heeft Valeo voor iedere Peugeot HDI die origineel met dubbel massa vliegwiel geleverd werd, een alternatief met een vast vliegwiel.

Dus het is te krijgen.
Heden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 288.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 XR (1997).

Plaats reactie