Koelwater (deels) in cabine? Kop gescheurd?

alles wat met techniek van de 307 te maken heeft, van storingen tot weetjes

Moderator: CvW

Plaats reactie
Karim Bizid

Koelwater (deels) in cabine? Kop gescheurd?

Bericht door Karim Bizid » wo 27 mar 2019 - 11:41:01

Hallo allemaal!

Even voorstellen:
Ik ben Karim en bezit sinds maart 2017 een hele mooie 307SW Benzine uit 2006.
(Foto voor de geïnteresseerden)

Ik lees hier op het forum en op het wereldwijde web al veel miserie over koelwater lekkage en sinds kort ben ik ook aan de beurt.
Eigenlijk is het begonnen na het vervangen van de pomp en de distrib. riem (niet zelf gedaan).
Sinds dat moment verbruikte hij best wel wat koelwater... wat niet normaal is, maar ok.

Nu heb ik gisteren op de snelweg een stopteken gehad i.v.m. temperatuur en op een parkeerplaats bleek dat de koelwater tank (dag ervoor nog het peil gecheckt) leeg was
en m'n mat (bestuurderszijde) nat.
Ik hem hem toen helemaal gevuld en mijn rit vervolgd (kleine 5km).
Bij het volgende vertrek tank weer zo goed als leeg.
Nu hoor ik u denken.. dat is gewoon een lek. Wat is het punt?

Sinds december loopt het blok niet helemaal zoals hij zou moeten.
Vooral stationair loopt hij heel rommelig en eind december heb ik zelfs de ANWB moeten bellen omdat hij, na moeizaam starten,
de "storing emissiesysteem" gaf en heel slecht liep.
ANWB kwam er niet uit en heeft maar de bobine vervangen, wat tijdelijk een oplossing was, maar al snel niet het probleem bleek.

De garage had een theorie dat de kop van het blok stuk of gescheurd is en dat daar dus ook al het koelwater blijft.
(olie gaat overigens wel gewoon goed.. zo goed als geen verbruik)
Gezien de gebeurtenissen van gisteren (koelwater voor een deel in de cabine) begin ik mij af te vragen of er niet iets anders aan de hand is.
Blok heeft bijna 260 gelopen en daarom ben ik erg in dubio wat ik nu ga doen.

Ik hoop dat er hier iemand is die wellicht uit ervaring met de 307 een beeld heeft wat er aan de hand kan zijn.
Kop vervangen lijkt mij gezien de leeftijd van het blok niet zo'n goed plan meer nl., maar met het water in de cabine kan er natuurlijk ook gewoon iets
met een slang zijn en een separaat probleem met het blok.

Ik hoor het graag!

Karim

maan

Re: Koelwater (deels) in cabine? Kop gescheurd?

Bericht door maan » wo 27 mar 2019 - 19:42:47

Koelwater op de bestuurdersmat komt uit de kachelradaiateur of de aansluitingen daarnaar toe. Die gaan wel vaker lek op leeftijd. Als er zoveel koelwater in de motor zou verdwijnen zou je witte rook moeten zien uit de uitlaat
307 SW 2.0 Premium 2005
306 STX 1.4 1998
205 CJ 1.4i 1989
205 Junior 1.1 1986 (verkocht)

Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 » wo 27 mar 2019 - 22:19:33

Is het koelvloeistof op de mat? Ruikt het zoetig dan is het koelvloeistof.

Verbruik na vervanging distributie zegt mij dat er iets niet goed is gegaan, is dat slechtere lopen ook na die wissel begonnen, denk dat je het dan eerst in die hoek moet controleren, staat de riem op tijd, lekt de waterpomp niet.

Welke motor praten we eigenlijk over?
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<

Karim Bizid

Bericht door Karim Bizid » wo 27 mar 2019 - 22:38:11

maan schreef:Koelwater op de bestuurdersmat komt uit de kachelradaiateur of de aansluitingen daarnaar toe. Die gaan wel vaker lek op leeftijd. Als er zoveel koelwater in de motor zou verdwijnen zou je witte rook moeten zien uit de uitlaat
Witte rook heb ik (nog) niet gezien, maar het is idd ook niet zo dat alles op de mat ligt.

Doornekamp33 schreef:Is het koelvloeistof op de mat? Ruikt het zoetig dan is het koelvloeistof.

Verbruik na vervanging distributie zegt mij dat er iets niet goed is gegaan, is dat slechtere lopen ook na die wissel begonnen, denk dat je het dan eerst in die hoek moet controleren, staat de riem op tijd, lekt de waterpomp niet.

Welke motor praten we eigenlijk over?
Ja, het plakt heel erg en ruikt zoetig.
Dus lijkt mij wel koelwater.

Het slordig lopen van het blok is idd ook daarna begonnen, maar zover ik mij kan herinneren niet meteen erna.
Het moment dat ik de ANWB heb moeten bellen omdat ie heel slecht liep bij vertrek stond het koelwater ook heel laag (niet leeg).
Daar heb ik destijds geen verband gezocht.

Kachelradiateur en/of slangen is nog wel de moeite om te doen denk ik zo.
Auto is verder in top staat en net door de APK.

Karim Bizid

Bericht door Karim Bizid » do 25 apr 2019 - 10:39:01

Dag allen,

Een paar weken geleden de radiateur vervangen en daar is nu i.i.g. geen lek meer.
Jammer genoeg verbruikt hij nog steeds vloeistof.

Na goed testen zie ik lekage onder de auto als het blok loopt (dus niet als hij koud stil staat).
Zoals eerder al geroepen is er niets te zien in de olie of uitlaat.

Ik denk aan slangen? Iemand zoiets al gehad?

ejkanis

Bericht door ejkanis » do 25 apr 2019 - 15:30:02

Ik heb het nog niet gehad, maar heb je de mogelijkheid om het systeem lichtelijk onder druk te zetten? Kijken of dit na 10 min gezakt is en Dan kun je de slangen nalopen en kijken of het daar in zit.
En wat onder de auto ligt is toevallig geen condens water van de airco?

Plaats reactie