307 Break diesel loopt soms slecht, soms goed en soms helemaal niet

alles wat met techniek van de 307 te maken heeft, van storingen tot weetjes

Moderator: CvW

Jan Rutgers
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 jan 2018 - 18:08:36

307 Break diesel loopt soms slecht, soms goed en soms helemaal niet

Bericht door Jan Rutgers » wo 05 jun 2019 - 22:25:44

Goedemiddag,
Heeft 300000 km gelopen. Al een tijdje doet zich met volgende probleem voor met een Peugeot 2 ltr diesel 2003:
- koude start prima; motor loopt en trekt als een zonnetje
- na ca 5 minuten rijden begint de motor te haperen; is moeilijk op toeren te houden; slaat af bij stilstaan etc. De temp. meter geeft dan ca 70 graden aan,
- na een tijdje zo klungelen (op de grote weg betekend dit wat met horten en stoten rijden) in de stad moet je uitkijken dat je niet op een kruising stil komt te staan) maakt de motor opeens erg veel toeren zonder dat je gas geeft; dit duurt 2 a 3 seconden waarna de auto normaal rijdt. De thermometer geeft dat 80 graden aan.
- Als je stopt en de motor koelt wat af is starten lastig evenals op toeren brengen als dit gelukt is.

Ik heb geprobeerd de auto uit te laten lezen maar dit werkte niet. De zekeringen waren niet kapot. Uitschakelen van de EGR had geen effect. Diesel bijmengen met een reinigingsprodukt heeft ook geen of nauwelijks effect. Evenals het vervangen van het brandstoffilter.

Na een paar dagen begaf de Peugeot het helemaal. Kon met moeite 10 km p/u halen om thuis te komen.

Via de Franse MP (ik woon in Frankrijk) een setje verstuivers gevonden en gisteren gemonteerd. Van de oude verstuivers was er een erg vuil, 1 vuil en vettig en de andere twee zagen er normaal uit.
Na montage liep de auto redelijk; kwam goed op toeren en trok goed. Heuvel af een paar keer het gevoel dat ik een duwtje meekreeg. Na ca 10 km begon de auto heuvel op weer te stotteren. Degene die achter me reed zag een paar keer een zwarte rookpluim. Ik heb ook ontdekt dat mijn koelwater vrij snel aan de kook raakt; dit was nu ook weer zo. Ik heb ergens gelezen (maar weet niet meer waar) dat iemand met dit soort onregelmatigheden een defecte katalysator had en dat door losse onderdelen daarin de uitlaat soms afgesloten werd.

Herkent iemand dit probleem of weet iemand in welke richting ik de oplossing moet zoeken?

Plaats reactie