Tijdje geleden onze 307SW naar de garage gehad, wegens lekkage bij de olie, waardoor de oliedruk-storing in beeld kwam. De garage wist me de melden dat de oliedruksensor ook zijn langste tijd had gehad. Lekkage verholpen, nieuwe oliedruksensor, nieuw filter, nieuwe olie. Dat ging een paar weken goed. Melding van de oliedruk was weer terug. Bij een andere garage (mijn go-to-guy is in de tussentijd gestopt / met pensioen gegaan) hetzelfde verhaal verteld. Het zou kunnen liggen aan een oliefilter wat niet correct gemonteerd was. Wederom nieuw oliefilter en nieuwe olie. Dit is een paar duizend kilometer of een maand of 4 goed gegaan. Toen kwam de melding weer. De melding verschijnt wanneer het toerental laag is. Wanneer je gas geeft, is de melding weg. Dit komt ook overeen met de verwachting, want bij een hoger toerental, zal de oliepomp ook meer pompen (volgens mij).
Naar een andere garage (vorige garage hanteerde nogal hoge tarieven). Motor geflusht, nieuw oliefilter en nieuwe olie. Volgens de garagehouder had de afgetapte olie een metalige gloed. Dit zou er volgens hem op wijzen dat de oliepomp (die volgens velen niet kapot te krijgen is) aan het invreten is. Dat zou tegelijkertijd het verlies aan oliedruk verklaren. De beste optie zou zijn om de oliepomp in zijn geheel te vervangen.
Ben nu, na de lekkage en het vervangen van de filters inmiddels al heel wat briefgeld kwijt. Klinkt de oplossing van de garagehouder die ik nu heb gecharterd plausibel? Zou dat het kunnen zijn? Ben zelf geen techneut.