Open luchtfilter keuze

Plaats hier alles over tuning zowel exterieur, interieur als motortuning.

Moderator: Doornekamp33

Plaats reactie
jfcamphens
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 04 dec 2019 - 15:11:26

Open luchtfilter keuze

Bericht door jfcamphens » wo 04 dec 2019 - 15:36:03

Ha, ik heb een vraagje over het kiezen van het juiste open luchtfilter. Ik heb een 307cc uit 2004 (1.6 16v), en wil hier graag een open luchtfilter in hangen. Nou lijkt het mij dat ik een bocht moet gaan maken om zoveel mogelijk koude lucht op te gaan vangen, en dat ik daar de juiste diameter buis/hoek voor nodig heb. Na veel te zoeken heb ik nog steeds geen idee welke diameter ik nodig heb, en waar ik alleen zo een hoek kan vinden. Ik ben benieuwd hoe jullie dit gedaan hebben, en welk open luchtfilter ik voor een redelijke prijs aan kan schaffen. (zie bijlage voor foto)

Alvast bedankt!
Bijlagen
20191204_133439.jpg
20191204_133439.jpg (138.41 KiB) 1871 keer bekeken

ejkanis
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 04 feb 2019 - 22:36:01

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door ejkanis » wo 04 dec 2019 - 19:14:35

Oké waarom wil je een open luchtfilter? Meer pk's haal je er nauwelijks meetbaar uit.
Voor het geluid kan ik me iets voorstellen maar zou dan voor een sport demper gaan.
En een beetje sport geluid zou ik voor een inleg filter gaan.

jfcamphens
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 04 dec 2019 - 15:11:26

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door jfcamphens » do 05 dec 2019 - 15:33:11

Ik las dat het me meer koppel op zou kunnen leveren, en samen met het verbeterde geluid klonk dat als een goed idee. Mijn huidige inlegfilter is toch hard aan vervanging toe. Met wat voor inlegfilter zou ik ongeveer datzelfde bereiken?

ejkanis
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 04 feb 2019 - 22:36:01

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door ejkanis » do 05 dec 2019 - 16:21:29

Ben niet heel erg thuis in dit soort tunning maar weet dat psa met rally's op de 206 green inleg filters gebruikte.
Als je echt meer koppel wil zou ik voor chip tunning gaan kost met test raport en garantie bij bullpower ong 350 euro zou je een 30nm aan koppel minimaal erbij krijgen en dan bij 2000 toeren maximaal koppel dacht ik.

Gebruikersavatar
Doornekamp33
Berichten: 16751
Lid geworden op: di 03 mar 2009 - 19:22:18
Locatie: Hoevelaken.

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door Doornekamp33 » do 05 dec 2019 - 20:00:10

Ik zou stoppen met denken, ;) een 1.6 benzine motor met max koppel bij 2000 toeren, zit eerder bij het dubbele daarvan, het is geen diesel.

En je krijgt er max zo'n 7 PK bij met een goed luchtfilter erbij, dus 30 Nm is ook iets hoog gegrepen, zou het dan wel eens willen zien met een mooi vermogens test van de testbank.

Chippen is gewoon zonde geld bij een 1.6, ook al zegt bullpower dat je er 10 pk en 16 Nm bij krijgt en dat voor 398 euro, ze halen die 10 Pk in ieder geval niet.

En filter maakt niet zoveel uit, een Green of welk merk dan ook, als het maar filters zijn die open zijn en moet invetten helpt altijd iets maar verwacht er geen wonderen van.

>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<

ejkanis
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 04 feb 2019 - 22:36:01

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door ejkanis » do 05 dec 2019 - 20:16:55

Gaat ook niet om het aantal pk's, koppel daar gaat het om als je sneller weg wilt zijn bij het stoplicht.
Ik weet dat je bij Bull power op de test bank staat en daar netjes een certificaat krijgt en dat je garantie krijgt op de boord computer.
Maar ik zou eerder het geld uitgeven aan een goede rvs sport demper dan heb je en een leuk geluid en sommigen beweren iets meer vermogen maar dat betwijfel ik.
Laatst gewijzigd door ejkanis op do 05 dec 2019 - 20:33:10, 1 keer totaal gewijzigd.

jfcamphens
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 04 dec 2019 - 15:11:26

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door jfcamphens » do 05 dec 2019 - 20:32:57

Ik heb een tijd terug een offerte opgevraagd om hem te laten chippen, en daar werd inderdaad ook aanbevolen het niet te doen, omdat de motor geen turbo heeft en de winst dus minimaal is. Ik denk dat ik na dit te lezen het open luchtfilter laat zitten en op zoek ga naar een passend sport inlegfilter. Alle extra's aan snelheid zijn welkom, aangezien ik de 1.6 108pk versie erg traag van z'n plek vind komen.

Gebruikersavatar
Doornekamp33
Berichten: 16751
Lid geworden op: di 03 mar 2009 - 19:22:18
Locatie: Hoevelaken.

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door Doornekamp33 » do 05 dec 2019 - 21:04:37

De 1.6 is gewoon te licht en mak voor de zware CC, je zal nooit strepen trekken ermee, maar lekker dakje open en rustig genieten van mooi weer, daar zijn ze geschikt voor.

En @ejkanis , denk je dat 16Nm meer echt power geeft, ik kreeg er 28 bij en je merkte er weinig van, wat wel werkte was de betere afstelling op het gasresponse, en op de top.liep die wat harder, maar van 0 naar 100 schelde nog geen halve seconde.
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<

ejkanis
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 04 feb 2019 - 22:36:01

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door ejkanis » do 05 dec 2019 - 21:25:23

16nm is niet veel ind maar onderin merk je dat hij wat makkijker op pakt wil je echt gaan racen dan heb je aan een 1,6 niet veel voor een cc niet dan is een twee liter wel lekker al zijn dat ook geen snelheids duivels. Ik rijdt al jaren rond met een 1,6 hb geen cc maar merk dat dat al iets of wat aan de krappe kant is kwa vermogen. Maar kan altijd slechter zoals me schoonvader een dacia met een 1,6 motor met 90pk dat ding is helemaal niet vooruit te branden.

Gebruikersavatar
steven_vanheukelom
Berichten: 2033
Lid geworden op: wo 05 mar 2014 - 21:01:21
Locatie: Leopoldsburg, België

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door steven_vanheukelom » do 05 dec 2019 - 23:02:26

Ik heb zelf 3 jaar een CC met 1.6 gereden en ik vond dat echt een fijne, vlotte motor. Vanzelfsprekend is het geen racewagen, maar meer dan acceptabel qua prestaties. Koppel stelt echt niet teleur. Dan vraag ik me vooral af hoe fris jouw/jullie motor nog is. :wink:

ejkanis
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 04 feb 2019 - 22:36:01

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door ejkanis » vr 06 dec 2019 - 22:14:25

Tja of wat je gewend bent 8) ik heb eerst een paar jaar een 306 xsi 2,0 8v gehad die wou wel vooruit en daarna 6 jaar lang een 306 gti 2,0 16v en toen een 307 1,6 tja dan valt hij wel wat tegen kwa vermogen.
Maar hij rijdt wel lekker.

cdoens
Berichten: 368
Lid geworden op: vr 07 aug 2015 - 11:49:17
Locatie: Loosdrecht

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door cdoens » vr 06 dec 2019 - 23:57:11

Ik heb de 2.0 (140PK) benzine en vind die ook veel te licht voor de zware CC. (Ook nog eens een gasbommetje erin)
Motor is in goede conditie maar als je vroeger GTI's gewend was, is het totaal geen pan. :mrgreen:
307 CC 2.0 - Vogels G3, Bleu Montebello.
In bezit van een Diagbox in Almere.

Chrsn
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 04 jun 2012 - 20:33:09

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door Chrsn » ma 09 dec 2019 - 21:24:50

Wat betreft sportfilters: In mijn 205 Dturbo had ik een K&N filter geplaatst. Ik kon niet merken dat ik meer vermogen had, maar er hing duidelijk een minder grote pluim rook achter. Oftewel: Er ging meer lucht doorheen. Volgens mij heeft K&N voor ongeveer elke gangbare auto een 1:1 uitwisselbaar filter beschikbaar.
307 SW Premium 2007 RT4 (110 pk)
205 Gentry
205 Generation
Ex-auto's: 205 Dturbo, 205 XS, 306 ST, 306 XT HDI, 307 SW HDi RT3 (165 pk)

jfcamphens
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 04 dec 2019 - 15:11:26

Re: Open luchtfilter keuze

Bericht door jfcamphens » wo 11 dec 2019 - 11:01:17

Ondertussen rijd ik nu met een k&n inlegfilter. En ik moet zeggen dat het een enorm verschil is met optrekken. Je gaat er niet perse sneller door, maar het hele proces is veel smoother. Hoogst aan te raden voor andere 307cc rijders. Dank jullie voor de aanbevelingen!

Plaats reactie