Binnentemperatuur probleem

alles wat met electronica te maken heeft, van storingen tot weetjes

Moderator: Doornekamp33

Plaats reactie
papaatje

Binnentemperatuur probleem

Bericht door papaatje »

ik heb een Peugeot 307cc.

Rij hier bijna 9 jaar in, met veel plezier.
330000 km op de teller, ken de auto van binnen en van buiten. In die jaren zoveel vervangen dat de auto bijna nieuw is. :wink:

Nu het volgende:

De laatste tijd heb ik na het starten steeds problemen met de binnentemperatuur.
In het begin toen ik hem had kwam ik het vaker tegen, maar soms 1 keer per 2 jaar of zo.
De ene keer start ik hem en blijft het ijskoud, de andere keer superwarm. De temperatuur is dan ook niet terug regelen. Wel kan ik gewoon de andere instellingen via de climate-control gebruiken.

Ik heb vorige week de voeding van mijn radio aan de sigaretten-aansteker gekoppeld. Ik dacht dat het misschien een storing was hierdoor.
Dit hielp echter niet.

Het enige wat dan helpt is: stoppen, van het kontakt af, sleutel eruit en wachten tot alles uit is.
Als ik dan weer start hoor ik de kachel, de motoren daarvan dan, zich bijregelen.

De sensor heb ik ook al via de gleufjes geblazen, wat ik in het forum hier gelezen heb. Geen effect gehad.
Ik heb de sensor nog niet bekeken. Stom eigenlijk, want ik heb de radio eruit gehad, was een kleine moeite. :?

Volgens mij is de binnentemperatuur-sensor de boosdoener. Diagbox geeft echter geen probleem aan.
Is deze sensor door te meten of iets dergelijks?

Nou, hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, vast bedankt om mee te denken. :wink:
--sinds 2014 een Peugeot 307CC, 2.0-16V, 136pk, 2005, G3(LPG) 330000km
-- in bezit van Diagbox PP2000.
ejkanis

Re: Binnentemperatuur probleem

Bericht door ejkanis »

Gaan de stel motortjes wel draaien en daadwerkelijk de kleppen aansturen?

https://m.youtube.com/watch?v=v9eNGTPABI4
Hier laten ze het 1 en ander zien.
papaatje

Bericht door papaatje »

ejkanis schreef: di 14 mar 2023 - 21:26:46 Gaan de stel motortjes wel draaien en daadwerkelijk de kleppen aansturen?
Ja, zodra ik even gestopt heb en het kontakt uitgezet heb hoor ik de motoren gewoon werken zodra ik de auto weer start.
Daarna kan ik de temperatuur ook gewoon regelen.
Her is meer dat er even een storing is.
ejkanis

Bericht door ejkanis »

De stel motor kan wel draaien maar is de tandwiel niet versleten dat hij hem net niet lekker pakt.
Kijk het filmpje maar eens.
papaatje

Bericht door papaatje »

ejkanis schreef: wo 15 mar 2023 - 00:06:10 De stel motor kan wel draaien maar is de tandwiel niet versleten dat hij hem net niet lekker pakt.
Kijk het filmpje maar eens.
Ik snap wat je bedoelt, maar wanneer hij de storing heeft en ik dus de temperatuur niet kan regelen hoor ik helemaal niks bij de motor.

Ik heb ook een ouder type climate control, zonder gescheiden temperatuur regeling.

Binnenkort moet ik toch de boel toch maar eens demonteren, dan zal ik de tandwielen en de temperatuur sensor bekijken.
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Je bedoeld dat het indrukken van de knoppen niks doet, of reageert er wel wat op het display van de CC unit.
Ik weet dat ik soms de temperatuur helemaal hoog moest instellen, dan even helemaal laag om de boel te resetten.
En die sensor kan er ook uitgevallen zijn, zit niet zo vast en als je te hard blaast schiet die wel een los.

@ejkanis , Die tandwiel ellende is nieuw type, oud type kan wel een klep vast gaan zitten maar dan komt er alleen boven of onder lucht uit en wisselt dit niet.
>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>>Exit, 307 XSI <<>>exit, 407 XS<<
>>>>Nu: Black 208 1.4 allure full leder.<<<<
papaatje

Bericht door papaatje »

Doornekamp33 schreef: wo 15 mar 2023 - 16:56:54 Je bedoeld dat het indrukken van de knoppen niks doet, of reageert er wel wat op het display van de CC unit.
Ik weet dat ik soms de temperatuur helemaal hoog moest instellen, dan even helemaal laag om de boel te resetten.
En die sensor kan er ook uitgevallen zijn, zit niet zo vast en als je te hard blaast schiet die wel een los.
Het display van de CC unit werkt perfect. Ook kan ik verder alles instellen. De airco kan ook gewoon aan en uit gezet worden.
Het enige probleem is dat de blaastemperatuur warm of koud blijft, wanneer de storing er is.
Op het display kan ik de temperatuur verstellen, echter de blaastemperatuur veranderd niet dan. Ik verstel van hoog naar laag en vice versa, maar er veranderd niks.
Pas als ik het contact uit doe en even wacht.

De laatste dagen is alles goed, maar kan er gewoon niet echt meer van op aan.
Als ik nu de temperatuur op het display verander hoor ik ook gewoon de tandwielen van de motor draaien. De klep draait dus wel nu het ok is.

Ik had gehoopt dat de voeding van de radio verleggen het euvel oploste.

Af wachten wanneer het weer gebeurd. :|
Plaats reactie