Mijn ervaringen na 10 jaren.
Moderator: Doornekamp33
Re: Mijn ervaringen na 10 jaren.
Gisteren was het exact 5 jaren geleden dat we de 307 hebben ingeruild voor een gloednieuwe Hyundai i30. Ondertussen zijn we 5 jaren en ongeveer 90000 km verder. Afgelopen week stond mijn i30 op de brug: nauwelijks roest aan de onderkant en uitlaat. Interieur: nauwelijks slijtage te merken, geen inzakkende wangen aan de stoelen. Onderhoudsfacturen, een dun stapeltje: jaarlijkse smeerbeurt, remblokjes, banden, en .... verder helemaal niets. Ik heb hier nog alle onderhoudsfacturen van de 307 liggen: reeds in de eerste 5 jaren een dikke stapel, goed voor vele duizenden euros. Conclusie: alhoewel de huidige modellen van Peugeot zeer fraai zijn, komt er nooit meer een PSA-auto op mijn oprit te staan. Als ingenieur (weliswaar niet-automotive) heb ik bijzonder veel aandacht voor duurzaamheid, kwaliteitsbeleving, kosten enz. en daar scoort de i30 na 5 jaren voor wat mij betreft nog steeds bijzonder hoog, want ik zou niet weten wat ik hier zou moeten opmerken...
Ik snap je frustraties, maar ik zie hier wel een behoorlijk vertekend beeld. Je vergelijkt namelijk een auto uit 2001 met een auto uit 2012. In die tussenliggende 11 jaar heeft de techniek niet stil gestaan en is behoorlijk wat veranderd in de autowereld.
Tevens is er nog een groot verschil tussen het aantal gereden kilometers van beide auto's.
Tevens is er nog een groot verschil tussen het aantal gereden kilometers van beide auto's.
Hierlangs afknippen en weggooien. ㉦
Kwestie van gewoon pech hebben, mijn Peugeot is van 2004, en heeft me tot nu toe alleen een paar injectoren gekost op de sloop voor 40 euro, rest was gewoon onderhoud, geen roest te bekennen en lederen interieur nog heel netjes en ruim 240.000 km op de teller.
Maat van me had een keer een nieuwe auto, een Seat dacht ik, en die stond zeker 2 keer per maand bij de dealer met problemen, dus je kunt niks vergelijken eigenlijk, is puur een kwestie van geluk hebben of dikke pech hebben, heb ook een Volvo V40 gehad, prachtige wagen, heb er zelfs 2 gehad, ongeveer zelfde bouwjaar, de 1 heeft me veel geld gekost en de ander totaal geen problemen mee gehad
Maat van me had een keer een nieuwe auto, een Seat dacht ik, en die stond zeker 2 keer per maand bij de dealer met problemen, dus je kunt niks vergelijken eigenlijk, is puur een kwestie van geluk hebben of dikke pech hebben, heb ook een Volvo V40 gehad, prachtige wagen, heb er zelfs 2 gehad, ongeveer zelfde bouwjaar, de 1 heeft me veel geld gekost en de ander totaal geen problemen mee gehad

Ondertussen begin ik met mijn Hyundai i30 de 100000 km te naderen, na iets meer dan 5 jaren. Nul kosten, nul mankementen. Jaarlijks een smeerbeurt en op tijd en stond een setje nieuwe banden en/of remblokken. Beste auto die ik tot nu toe heb gehad, de juiste keuze gemaakt 5 jaren geleden. Kwalitatief steekt deze mijlenver boven Peugeot uit. Voor mij daarom nooit meer een Peugeot. Och ja, de dagen beginnen helaas alweer flink korter te worden, en bij het vallen van de avond zie je nu weer overal Peugeots rijden met kapotte verlichting (ook de recente modellen). In mijn Hyundai moet nog de eerste lamp vervangen worden, destijds stond ik om de 2 maanden bij de Peugeotdealer om een kapotte lamp te laten vervangen. Daarom alleen al: nooit meer Peugeot.
- Bart-Peugeot
Mooi dat de Hyundai bevalt.
Tijd voor een nieuwe nickname.
Tijd voor een nieuwe nickname.

Heden: 308SW BlueLease Executive Pack (2015) 1.6 bluehdi. 243.000km.
Verleden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 324.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
Verleden: 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels). 324.000km.
Verleden: 307SW phase 1,5 (dus uit 2005) 1.6 op LPG (AG). 231.000km.
- dircos1980
Ach ja, ieder zo z'n keuzes.
Na 7 jaar 307Sw (met zijn/haar mankementen) wil ik niks anders meer
Voor mij: never Hyundai of iets anders Aziatisch
Na 7 jaar 307Sw (met zijn/haar mankementen) wil ik niks anders meer

Voor mij: never Hyundai of iets anders Aziatisch

Van 21 april 2010 tot 25 januari 2022 in het bezit geweest van:
307sw 1.6 16v LPG G3 (AG) Bj 9-2003 473.737km
Vorige auto's: 205D Forever - 306 XSi - 406 2.0 16v
Huidige auto: Ford Focus Wagon 1.0 ecoboost
307sw 1.6 16v LPG G3 (AG) Bj 9-2003 473.737km
Vorige auto's: 205D Forever - 306 XSi - 406 2.0 16v
Huidige auto: Ford Focus Wagon 1.0 ecoboost
-
Dat de 307 van mij helemaal storingsvrij is kan ik niet zeggen, maar ik kan het de auto ook niet aanrekenen. Dit was namelijk het gevolg van 'gepruts' van iemand die er voor mij aan gesleuteld had. Behalve een setje blokken en schijven en het standaard onderhoud doet het ding het prima.
De andere auto, een 308 HDI van 2014, staat nu ergens rond de 140.000. En nu pas gaan we eens nadenken over een setje nieuwe blokken en schijven voor. Behalve dat heeft de auto niets verkeerd gedaan. Op tijd onderhoud (15.000 km), wat banden (die gaan overigens wel redelijk rap) en Ad Bleu bijvullen (ook iets wat redelijk rap gaat als je het mij vraagt)
De andere auto, een 308 HDI van 2014, staat nu ergens rond de 140.000. En nu pas gaan we eens nadenken over een setje nieuwe blokken en schijven voor. Behalve dat heeft de auto niets verkeerd gedaan. Op tijd onderhoud (15.000 km), wat banden (die gaan overigens wel redelijk rap) en Ad Bleu bijvullen (ook iets wat redelijk rap gaat als je het mij vraagt)
Ik ben blij dat ik van deze rampenbak al meer dan 10 jaren verlost ben. Ik heb 'm destijds ingeruild voor een nieuwe Hyundai i30 1.6 diesel. Beste auto die ik ooit heb gehad, 1 x per jaar naar de garage en dat is het. Behalve normaal onderhoud (banden, remblokken, olie..) nooit geen abnormale onkosten aan gehad. Heb er 150000 km mee gereden in 8 jaren (= 8 jaarlijkse onderhoudsfacturen). Een wereld van verschil met de verschrikkelijke 307 die zowat 'maandelijkse' facturen opleverde voor steeds nieuwe en reeds uitgevoerde herstellingen die meteen weer stuk gingen. 2 jaren geleden heb ik mijn Hyundai i30 ingeruild voor een nieuwe Hyundai i30 omwille van de zeer mooie overnameprijs die ik toen kreeg: ditmaal gekozen voor de Hyundai i30 1.4 T-GDI 7 DCT. Mijn i30 kon ik toen inruilen zonder slijtage aan interieur, koetswerk, motor... Ik rijd hier intussen in de nieuwe i30 al weer 2 jaren rond en behalve het jaarlijkse onderhoud niets van kosten. Een wereld van verschil met Peugeot. Ik weet het zeker: ik zit hier op een Peugeot forum, maar toch... naar Peugeot keer ik nooit meer terug, deze auto heeft teveel van mijn bankrekening gekost. Toch nog dit: destijds had ik een 307, mijn broer een 407, en mijn zus een 206. Vandaag is dit een i30, een Renault, en een Mazda. Peugeot is in nog geen 10 jaren tijd dus 3 klanten kwijt die destijds hun auto's nieuw aankochten.....
De waarde van je post ontgaat me volledig, maar zo te horen lucht het je op, en kun je dingen uit een ver verleden nu afsluiten. Misschien nog een tattoo ter nagedachtenis aan slechtere tijden?
Komt hij over 11 jaar wel op terug als hij dezelfde leeftijd heeft als de Peugeot en dan denkt goh dan was die Fransoos toch niet zo duur 

- Doornekamp33
Jongens, lees even terug wat pugdriver allemaal is overkomen, ik weet er nog wat van van en hij had echt geen geluk met die van hem.
Pugdriver, leuk dat je nog even langskomt en blij dat de koreaan je bevallen is.
Pugdriver, leuk dat je nog even langskomt en blij dat de koreaan je bevallen is.

>No questions in PB please !!! I have no secretary >< questions ? only on the forum ! THX<
>Exit, 307 XSI <>exit, 407 XS<
>Black 208 1.4 allure full leder.<
>Citroën Jumper L3H2<
>Exit, 307 XSI <>exit, 407 XS<
>Black 208 1.4 allure full leder.<
>Citroën Jumper L3H2<
- steven_vanheukelom
Mijn ouders hebben ooit zo’n nieuwe ford mondeo gehad. Na 5 jaar verkocht met een stapel facturen bijna zo hoog als de aankooprijs. Mijn baas heeft het aan de hand gehad met een mazda 6, wat aan die auto allemaal vervangen werd houdt je niet voor mogelijk. Ik ken mensen die het nu aan de hand hebben met een peugeot partner, bedragen waar je misselijk van wordt.
Komt helaas bij ieder merk wel voor heb ik de indruk, het zal de jouwe maar zijn. Maar over het gros gemeten denk ik dat je aan een 307, als je een goeie hebt, echt een goeie hebt. Verklaart meteen waarom er nog zoveel nieuwe aanmeldingen zijn hier op het forum.
Verder alle respect voor pugdriver zijn situatie en ik snap hem volledig als hij zegt: dat was de laatste. Mijn vriendin rijdt trouwens een Tucson, via haar werk, en eerlijk is eerlijk daar krijg je op de huidige modellen wel veel meer waar voor je geld, als je kijkt wat een vergelijkbare 3008 kost…
Komt helaas bij ieder merk wel voor heb ik de indruk, het zal de jouwe maar zijn. Maar over het gros gemeten denk ik dat je aan een 307, als je een goeie hebt, echt een goeie hebt. Verklaart meteen waarom er nog zoveel nieuwe aanmeldingen zijn hier op het forum.
Verder alle respect voor pugdriver zijn situatie en ik snap hem volledig als hij zegt: dat was de laatste. Mijn vriendin rijdt trouwens een Tucson, via haar werk, en eerlijk is eerlijk daar krijg je op de huidige modellen wel veel meer waar voor je geld, als je kijkt wat een vergelijkbare 3008 kost…
In mijn ogen is het toch een vergelijking die je met Peugeot doet, want vanuit de gebruiker ervaring kan ik niet anders dan het afwegen dat je hier steeds weer opnieuw terugkomt naar dezelfde soort problemen als bij de 307. En omdat er nu al zo lang geleden was een interne transitie geweest bij Peugeot is het nu ook duidelijk dat de productiekwaliteit niet meer bij de hoogste standaarden staat zoals in de jaren 1990 en eerder. Je kunt je afspelen met het "maak je geluk" argoment, want je komt er na jaren van Peugeot-besturen uit als een gevoelige gebruiker.
Tja ze hebben niet altijd even goede auto's gemaakt de 308 1,6 thp van mijn broer heeft genoeg gekost en gaat nog steeds genoeg geld in zelf na een ruil motor van 2018 erin gaat nog altijd mis.